Kita Hidup Sementara Jadi Apa Salahnya Berkawan-Kawan

Wednesday, 10 October 2012

Wordless Wednesday


Friday, 5 October 2012

REPOST: Masih Adakah Cinta Sebelum Berumahtangga



Debat dan polimik ini sudah terlalu lama. Orang sekarang tidak lagi membicarakan cinta selepas berrumahtangga. Yang digilai ialah cinta sebelum berumahrangga. Ada  baiknya kita menelusuri semula polimik ini. Bukan untuk dipolimikkan tetapi untuk difikirkan semula. Penilaian semula. Di’overhaul’ semula. Kita hidup bersandarkan agama. Apa-apapun yang kita fikirkan sandarannya hendaklah agama. Itu cara hidup kita. Itu fitrah orang beragama. Itu perancangan yang Allah menciptakan manusia. Kita melaksanakan perintah Allah. Kemudiannya kita dikembalikan kepadaNya. Maka hidup kita yang melalui fasa-fasanya tidak terlepas dari berkahwin. Hanya ada beberapa orang sahaja yang Allah tentukan tidak berkahwin. Yang lainnya akan merasa detik-detik itu. Berkahwin apabila sampai masanya. Sampai jodohnya. Dicari ada jodohnya. Tidak dicari sekalipun jika ada jodoh berkahwin juga jadinya.

Jika kita melihat sekeliling kita, yang kita lihat ialah anak-anak muda yang hidupnya bercinta. Makan dan minumnya cinta. Tidur dan jaganya cinta. Jalan dan duduknya cinta. Seluruh hidupnya dalam lingkaran cinta. Tiada masalah. Tiada larangan bercinta. Tetapi persoalannya ialah adakah perlaksanaan cinta itu kerana Allah? Dalam batas-batas dan garisan yang ditentukan Allah dan RasulNya? Masyarakat barat (khususnya Yahudi) berjaya merosakkan anak muda Islam. Yang disogok kepada orang Islam ialah budaya yang mereka sendiri tidak melakukannya. Kita tersangat percaya dengan paparan TV, video, filem, you-tube, internet dan semua gambar mengenai mereka. Kita terpedaya dengan apa yang kita lihat. Satu dari aspek paparan itu yang menjadi ikutan anak muda Islam ialah budaya couple Islam menggalakkan perkahwinan dan bukan bercouple. Perkahwinan itu sunnah. Coupling itu pemusnah. Orang barat yang saya saksikan sendiri tidaklah galak bercouple secara terbuka. Dalam TV dilihat terbuka. Dalam filem paparannya terbuka. Orang Islam terpedaya kerananya. Penerbit filem dan drama tempatan terikut-ikut dengan apa yang mereka lihat. Realiti agama tidak diberi perhatian.

Orang kita dari yang tua hingga yang muda percaya dengan paparan media. Drama dan filem kita diadaptasi dari situasi ciptaan barat. Kebetulan orang media tidak ambil pusing dengan ad-din yang wajib menjadi amalan. Islam menggalakkan perkahwinan. Semestinya perkahwinan didahului dengan merisik dan meminang. Meminang tanpa merisik ada hukumnya. Jika yang dirisik sudah bertunang, risikan itu sekadar mencari maklumat. Tetapi meminang perempuan yang sudah bertunang tentulah berdosa. Sudah ditambat orang. Sudah ada yang punya. Ada cincin tanda di jari manis. Lekat kejap di jari. Meminang orang yang sudah berpunya tentulah menjadikan situasi berkocak. Jawabnya tentulah ditolak. Pastinya seluruh ahli rombongan terkesima. Malu yang amat sangat. Meminang orang yang sudah menjadi tunangan orang.

Bertunang digalakkan. Ada ganjaran pahala kerana sudah ada niat untuk bernikah kahwin.  Niat yang baik diberi perhatian besar. Ada harapan menggunung. Akan bersatu nanti Uda dan Dara. Romeo dan Juliet. Laila dan Majnunnya. Coupling pula tentulah berdosa. Tiada ikatan apa-apa. Tiada kata untuk dipegang talinya. Kebersamaan yang sentiasa menempa dosa. Yang selalu dikipas oleh syaitan. Diusap menggoda. Ingat ayat ‘Jangan kamu hampiri zina’. Budaya coupleberada dalam kategori tersebut. Jika mengetahui Islam itu yang terbaik perbuatan itu hendaklah dijauhi. Jika tahu larangan Allah, budaya itu  biarlah disisih. Carilah pahala. Jauhi dosa.mungkin kita tidak sedar bahawa dalam sibuk orang bercouple di sana sini masih ada anak-anak yang tiada cinta. Tidak tergesa-gesa mencari. Tidak terdesak untuk mencarinya. Melihat orang lain sahaja. Sendiri tiada upayanya.

Ramai orang menggesa anak-anaknya hanya untuk belajar dan belajar. Akademik dan ilmu. Kejayaan untuk berkerja dan berkerjaya. Keluar dari menara gading banyak jalan bercapah yang tidak tahu mana yang harus dipilih. Mana satu yang harus diambil perhatian. Mana satu yang harus menjadi keutamaan. Usia meningkat. Orang tua mula bergoyang hatinmya. Fitrah yang lambat sampainya. Tidak ada yang datang meminang yang perempuan. Tidak juga pergi meminang bagi yang lelaki. Yang lelaki menunggu. Yang perempuan juga menunggu. Cinta tidak dicari. Bukan satu keperluan yang mendesak. Berserah, jika ada jodoh. Ibu bapa berpusing fikir risaukan anak. Apa pilihannya. Jika jodoh itu datang, tiada apa yang menghalang. Datangnya tiba-tiba. Sampainya tanpa menyapa. Ada di hadapan mata. Orang tua berkira-kira. Anak jenis ini menerima pilihan ibu bapa. Menerima seadanya. Baik kata ibu, baik kata anak. Baik kata bapa, baik kata anak.  Kebijaksanaan orang tua dihormati. Mudah-mudahan di sana ada sinar bahagia. Ada barakah yang ke akhirat sudah sampainya.

Anak-anak yang menerima pilihan ibu bapa perlu juga diberi haknya. Ditinjau sukanya. Dipinta setujunya. Perlukan pertemuan antara kedua keluarga. Anak-anak ditemukan. Ditanya pendapatnya. Diselidik reaksinya.  Itulah tugas orang tua. Dulu-dulu anak-anak mengikut sahaja. Tidak tahu siapa bakal suaminya. Hanya cerita yang bercebis-cebis sahaja. Gambar tidak ada. Telefon bimbit belum ada. I-pad belum ada. Internet lagilah belum ada. Yang lelaki mungkin berjaya jug amengintai lihat. Dari jauh supaya tidak ketara. Yang perempuan tiada langsung tahu. Malah keluarga perempuan juga tiada tahu. Kedua keluarga sahaja percaya mempercayai. Itulah anak perempuan yang kadang-kadang kosong hatinya. Begitu juga suaminya yang duluny akosong hatinya. Tiada berkasih. Tiada bercinta. Yang tua berkira-kira. Jika ada jodoh. Bicara dibuka. Ada pula perantara yang mengatur kira-kira. Pertemuan dan perkenalan berlaku. Ada keserasian dirassa.

Anak-anak yang mengikut dipertemukan. Dipersemukakan. Ditinjau hatinya. Ditanya pendapatnya. Tanda-tanda setuju diungkapkan. Kadang-kadang sekadar anggukan biasa yang sangat sedikit. Pada waktu yang lain persetujuan hanya senyuman ringan. Keadaannya santai. Tiada ketegangan. Tiada bantahan jelas. Tiada tanda bahasa tubuh yang menolak. Sanak saudara yang hadir titanya juga reaksinya. Lazimnya semua mengikut apa kata yang punya badan. Keduanya yang akan bernikah. Yang akan mendirikan rumahtangga. Yang akan hidup bersama. Yang akan bersama senang dan susahnya. Hati mereka. Perasaan mereka. Sanubari mereka. Psikologi mereka. Yang di dalam hati lebih penting sdari tarikan fizikal yang selalunya sementara. Yang di dalam hati abadi selama-lamanya. Jodoh pertemuan ketentuan Allah. Redha dan meredhai tentulah menjadi keutamaan.

Cinta datang dan pergi. Cinta sebelum atau sesudah kahwin hanya relatif masa. Relatif situasi. Tanya hati. Di mana cinta itu? Cinta lelaki pada wanita. Cinta wanita pada lelaki. Apabila pertemuan membuka ruang cinta, terbuka juga keinsafan bahawa jodoh datang bersamanya. Terjadilah pernikahan yang dirancang singkat. Tiada majlis pertunangan. Kata diikat. Janji disemadi. Sampailah saat mengikat abadi. Perjodohan yang didoakan kekal abadi. Hari-hari terakhirnya anak itu bersendirian. Pulang ke rumah seorang diri. Ke rumahnya bersam orang tua. Hari-hari terakhirnya ia di bawah lindungan keluarga. Tiba saatnya ia disatukan. Tiba saatnya ia melangkah pergi. Langkah longlai seorang anak meninggalkan rumah diamnya. Keluarga tempat sayangnya. Ruang kasih yang dibina. Hari  itu berakhir juga. Tinggallah abah. Tinggallah mami. Saya bersama suami. Ibu bapa tergenang air mata. Merembas juga di mana ada. Pergi juga anak ini. Perdua dua kerana dia sudah dipunyai. Dimiliki lelaki suaminya.

Pilu sayu yang ada. Sebelum kahwinmu ada kerisauan bila masanya. Sesudah berkahwin pergimu merawan hati juga. Apatah lagi cinta kau belum ada sebelumnya. Datang cinta secara tiba-tiba. Abah hanya mahukan yan terbaik. Cinta itu pasti datang jug aakhirnya. Pergilah anak. Binalah istana idaman. Bahagiakanlah hatimu dan hati suamimu. Serahlah pada Allah semoga kau selalu dalam lindunganNya.

petikan dari mdyusofjamar 

Thursday, 20 September 2012

Wednesday, 19 September 2012

Kembali ke Gedung Ilmu

bangun pagi-pagi. mandi. fuhh. sejuk giler. nasib baik ada water heater.
mandi cepat-cepat. solat subuh. tido balik. aiseymen.
terlupa hari ni aku nak kene pagi uthm. nak hantar laporan akhir praktikal.
ala. dekat je. tido la 10 minit.

p/s: masa korang baca entri ni, aku dah sampai uthm.

Tuesday, 18 September 2012

Aku Dan Politik - Bahagian 2

jika entri yang sebelum ini aku mngupas mengenai politik. kali ini aku masih tetap nak kupas mengenai politik. jadi sebarang tohmahan dan kutukan aku terima dengan jiwa yang terbuka. no regrets. permainan politik sekarang ni semakin hari aku tengok makin tak terarah. aku tengok semuanya lebih terarah kepada serangan peribadi berbanding kepada perkara yang boleh membangunkan negara. yang lebih memberi faedah kepada negara. atau secara khususnya lebih kepada membantu rakyat. meringankan beban rakyat. ini adalah pandangan peribadi aku.

jika sesebuah negara yang berteraskan Islam. agama rasmi juga Islam. maka dimana ciri-ciri dan nilai-nilai Islam itu diterapkan? kalau sekadar menggunakan perkataan Islam itu sahaja tetapi tidak menepati nilai-nilai dan norma-norma dalam Islam. maka tidak sepatutnya digunakan Islam itu. adapun terdapat tiga perkara yang kerajaan patut memberi secara PERCUMA or FREE. pertama ialah PENDIDIKAN. kedua ialah JALANRAYA. satu lagi aku lupa la pulak. siapa-siapa yang tahu tolong bagi tahu aku ye.

baiklah. jika dilihat iklim politik semasa yang tidak menentu ini. aku dapat rasakan yang satu hari nanti satu era pemerintahan Islam akan bangkit. kenapa aku cakap macam ni. aku bagi contoh untuk lebih jelas lagi. aku cakap ini semua adalah untuk mengingatkan diri aku juga. disamping itu dapat berkongsi pandangan dan idea kepada pembaca semua. berbalik kepada contoh. sebagai seorang muslim. jika berada didalam kesusahan. secara automatiknya diri muslim itu akan menyebut nama Allah. atau dengan kata lainnya akan mengeluh dan merintih kepada tuhan. baik. jika bukan seorang muslim juga akan berlaku sedemikian. mereka akan kembali kepada tuhan mereka. ini sudah menjadi fitrah manusia. akan kembali kepada penciptanya jika berlaku kesusahan.

maka secara relatif kolektivitinya. ape aku merepek ni. maka secara kesimpulannya aku rasa korang dapat kaitkan dengan keadaan kita sekarang dengan cerita yang aku sampaikan di atas. berat sangat la bila cakap pasal politik ni kan. haih.

Monday, 17 September 2012

Bantal Peluk

dari kejauhan aku dengar bunyi deruan kereta dan motosikal. laju. bising. bingit. suasana pagi ketika itu. baiklah.sudah pagi rupanya. mereka itu ingin bergegas keluar mencari rezeki pagi mungkin. ataupun menghantar anak ke gedung ilmu barangkali. ataupun pergi bersarapan. ataupun pergi berjalan-jalan. ya. mana tau kan. berjalan jauh mungkin.

aku masih bergolek-golek menikmati kelembutan tilam disulami gerak geri liuk lentuk badan dalam usaha untuk meregangkan badan. selimut masih meliputi tubuh badanku yang mungkin tidak lama lagi selimut itu tidak akan berjaya menutupi kakiku. bantal peluk masih aku peluk erat. kuat. rapat. sepenuh jiwa. argh. liatnya aku ingin meringankan tubuhku untuk bangun. orang cakap lepas subuh tidak elok tidur. nanti rezeki susah masuk. tapi masuk la jugakkan. cuma susah. ok. jangan ikut tafsiran aku ni.

tiba-tiba. aku bingkas bangun. terduduk. telefon pintarku berbunyi. menandakan ada sesuatu yang menerjah masuk memenuhi ruang kosong didalamnya. tapi aku sendiri tidak pasti. tapi aku abaikan saja dahulu. bantal pelukku dicampakkan ketepi. sisi katil. selimut. dilipat. cadar di rapi. cincin, kunci, dompet dalam laci. ada sikit wang. itu saja baki. haaaaaa. cuba teka. pernah dengar tak.

semua aku lakukan sendiri, tapi sampai bila. aku renung. aku lihat. aku perhati. aku berfikir sejenak. di satu sudut katilku. ada bantal peluk. hanya bantal. tapi sampai bila. kalau sekarang penggera jam yang mengejutkan aku. kadangkala suara emak. kadangkala suara bapak. kadangkala tiada suara. tapi sampai bila. tidur kadangkala lena. kadangkala tidak. kadangkala mimpi ngeri. kadangkala mimpi indah. kadangkala mimpi mengigau. kemudian terjaga. terkejut. diri sendiri yang mententeramkan diri sendiri.tapi sampai bila.


Saturday, 15 September 2012

Aku Dan Politik - Bahagian 1

burung-burung berkicauan, ayam jantan berkokok lantang dengan megahnya membidangkan dadanya, memecah kesunyian keheningan pagi yang syahdu hari ini. aku. seperti biasa, usai solat subuh. pantas bingkas membuka komputer riba ku. jari jemari yang tidak berapa halusku ini lincah menari di setiap aksara di papan kunci. baiklah. apa cerita dunia hari ini. ah. tidak perlu jauh untuk keluar dunia. cerita didalam negara sendiri pun belum habis aku terokai. cuti-cuti Malaysia. jom bercuti. ah. aku silap. ini bukan pasal hal aku ingin bercuti. dan pergi bercuti.walaupun pada hakikatnya aku sudahpun bercuti panjang. atau dengan kata lain. aku sudah pun mendaftarkan diri sebagai salah seorang pekerja kontrak buruh tetap atau buruh kontrak di sebuah ladang anggur kepunyaan Pakcik Suratman di kampung seberang sungai sana. di mana? cukuplah sekadar menyebut di sana. dimana? disana la..

baik. kembali kepada berita. hurm. jenayah, sekolah, perniagaan, kejadian setempat, politik, ok. politik. terus aku memakukan mataku untuk terus membaca dan meneliti setiap baris ayat yang tertulis di paparan retinaku. adeh. ini bukan Macbook Pro. cuma sekadar komputer riba biasa yang bercita-cita tinggi untuk menjadi seperti Macbook Pro. tapi apakan daya. itu saja yang termampu. belum ada rezeki mungkin. kembali ke tajuk utama. permainan politik semakin hari semakin rancak. seperti sudah dijangka. pilihanraya akan tiba tidak lama lagi. yang pasti bukan tahun hadapan. tapi tahun ini juga. jadi semua parti, tidak perlu aku nyatakan nama parti-parti tersebut, mula memainkan, mencanangkan apa agenda mereka, apa janji mereka, apa perancangan mereka kelak apabila mereka memegang tampuk pemerintahan negara. atau dengan prolestisasi bahasa yang lebih ampuh ialah apabila mereka menawan Putrajaya.

bermacam janji dan kempen telah ditabur. itu belum lagi dikira berapa jumlah duit yang sudah ditabur. namun apa yang lebih aku "concern" kan disini ialah sejauh mana kemampuan mereka untuk menepati janji mereka tersebut. atau pun, dari manakah sumber yang diperolehi untuk mereka menabur duit yang sebegitu banyak? pernah aku berbual dengan seorang hamba Allah. dari golongan pemikir juga. pada aku, mereka ini berfikir dari segi ilmiah dan tidak mengkhinzir bertongkat maafkan saya. mereka lebih kritis dalam menganalisis dan mentafsir sesuatu yang diperolehi sebelum menerimanya. memang sepatutnya kita begitu. selidik dahulu asal usulnya. baik. apa yang hamba Allah ini bercerita kepada aku ialah, banyak perkara yang tidak betul dan telus dalam pentadbiran kita. tidak kisahlah dari pihak pembangkang atau kerajaan.

tapi, mungkin sudah fitrah manusia. apa yang didapatnya tidak pernah cukup. tidak pernah bersyukur, satu hari nanti kamu akan dibalas juga. pernah tidak kita terfikir yang akan ada orang yang akan beri kita 10sen dan secara tidak sedar orang yang memberi kita 10sen tadi akan mengambil 90sen dari kita? itulah yang berlaku pada kita sekarang. renung-renungkan dan selamat berimaginasi.


Antara Dua - Bahagian 2

sambungan semalam. aku dah cakap yang sebenarnya kita banyak pilihan. kalau lebih dari dua tu kiranya kita ada pilihan. kecuali satu. kau memang tiada pilihan. you have no choice bro. then what should i say? you got nothing baby. ok. aku mengarut. kenapa aku cakap semua ini didalam dua bahagian?

sebabnya dalam bahagian pertama ialah prakata atau mukadimah. atau dengan kata lainnya, abstrak untuk menarik pembaca supaya untuk terus membaca. membaca sehingga habis ataupun membaca untuk entri yang seterusnya. itupun kalau entri yang sebelum ini ada bersangkut paut dengan entri yang akan datang. baik. untuk entri aku kali ini memang ada kaitan dengan entri yang sebelumnya.

maka inilah sebabnya aku menulis semua kemengarutan aku mengenai pilihan. cuba dilihat gambar di bawah.



Wednesday, 12 September 2012

Antara Dua - Bahagian 1

dilema, pilihan, semuanya ditangan kau. kau yang punyai hak.kau yang punya cara, maka kau seorang sahaja yang layak menentukannya. kau punyai wang berjuta. kau punyai harta berkoyan. kau punyai wajah yang rupawan. kau hanya punyai basikal tua. kau hanya punyai wang seringgit dua kupang. kau hanya punyai sehelai atau mungkin dua helai baju cap buaya.

namun. semuanya itu adalah pilihan kau. kau yang mahukannya sebegitu, sebegini dan sebagainya. terpulang pada kau. bak kata bidalan tepuk dada tanya selera. bukan kalau nak tanya selera kene tepuk perut ke? ok tukar. tepuk dada tanyalah iman. 

kau ingin berjaya. kau ingin maju. kau ingin kaya. kau ingin miskin. kau ingin senang. kau ingin susah. kau ingin hidup bahgia. kau ingin hidup ala kadar. kau dan kau dan kau, kau, kau.......... ah gampang. disebalik destrilisasi akal yang menular segenap neuron-neuron otakku, tersingkap sehelai tabir tinta yang puitis kata-katanya.......


to be continue.........

Tuesday, 11 September 2012

Hari terakhir

tahun 2011, mencatatkan satu lagi sejarah dalam hidup aku, ya, aku menyambung pelajaranku di peringkat sarjana. hamboi. dulu bukan main lagi kau malas belajar ye. tup tup sekarang kau dah sambung sarjana pulak atau dalam kata lainnya Master. ya, kini kau seorang master, master ji, master of puppet.

tapi aku lari dari bidang aku. kalau degree dulu aku buat engineering. tapi berbeza pula untuk master ni. setelah membuat rujukan dan telahan beberapa kali dan ketika, aku mengambil keputusan untuk membuat master dalam bidang pendidikan. amboi kau. nak jadi pensyarah ke? of course la kan, kalau dah dalam bidang master pendidikan sudah tentu la kau kena jadi pensyarah.

durasi masa 1 1/2 tahun untuk menghabiskan master tersebut pada aku tidak terlalu lama jika nak dibandingkan dengan masa yang aku habiskan untuk diploma dan ijazah aku iaitu 6 tahun. lama kan. tapi memang lama la beb. orang mula dari bawah. bukan melompat terus ke ijazah kan. aku pun bukan orang yang bijak pandai. cuma orang biasa saja. amboi. down to earth.

sepanjang 1 1/2 tahun aku belajar master di batu pahat, macam-macam benda yang aku belajar. ye lah. dah nama pun belajar kan. mestilah macam-macam kau belajar adi oi. tapi yang paling aku suka belajar master ni ialah aku mempunyai cuti hujung minggu yang bebas. so dapatlah aku buat part time aku dengan senang lenang tanpa ada gangguan. ok sila gelak jahat.

dan setelah 1 1/2 tahun berlalu. kini aku telah habis master aku. dengan bangganya aku mengishtiharkan bahawa aku adalah seorang master. kalau masterchef bagus jugak kan. hari jumaat ini 14 september 2012 akan melahirkan seorang lagi graduan master pendidikan teknik dan vokasional dari uthm. lepas habis ini tak tahulah aku bila nak dapat posting. bukan post entry ye. tapi posting itu penempatan kerja. mungkin untuk mengisi masa yang bakal banyak terluang. aku akan teruskan kerjaya aku sebagai part time photographer. banyak album yang tertangguh ni. job pun berturut menuggu. oppss..ini bukan menunjuk-nunjuk. ini namanya rezeki.

Wednesday, 25 July 2012

Just My Photo


Monday, 2 April 2012

Jadi Raja Ebay


Salam hormat,

Hari ini jika kita lihat ramai newbie disogok dengan niche produk yang "kurang bersesuaian" dengan pengalaman mereka.

Akhirnya ramai yang kecundang dipertengahan jalan angkara salah tanggapan menjana pendapatan di eBay begitu mudah dan mampu memberi pulangan yang lumayan.

Seseorang penjual itu mampu menghasilkan jualan dan pendapatan yang memberansangkan jika mereka sentiasa mempunyai idea-idea yang boleh dikembangkan.

Sebagai contoh, ada orang amat suka memasak. Memasak juga merupakan hobi buat seseorang. Apabila kita membuat carian dan research, kita akan mendapati begitu banyak katakunci dan carian di internet berkaitan dengan memasak.

Antara yang paling popular ialah buku resepi. Kita tahu, setiap negara memiliki chef mereka yang terhebat dan terkenal. Malah chef Malaysia juga dikenali di seluruh dunia.

Apabila kita menyebut mengenai hobi dan citarasa, mereka yang meminati aktiviti ini sudah pasti akan mencari bahan-bahan resepi baru di internet terutamanya di eBay.

Kita sebagai seorang penjual harus peka dan mengenalpasti apakah resepi-resepi lazat dan hebat yang boleh kita ketengahan di pasaran eBay.

Senaraikan di atas kertas dan mula menulis seberapa banyak maklumat mengenai buku resepi dan penulisnya, kemudian kenalpasti dimana sumber bahan ini boleh diperolehi. Jika anda telah menjumpainya, bolehlah berkira-kira untuk menjualnya di eBay.

Samalah seperti pengalaman Noorizam Shah, pemilik produk Video Lubuk Duit dimana beliau mempunyai pengalaman menjual majalah TIME berkaitan berita kematian Micheal Jackson di pasaran eBay US dan UK dan ianya sold out dalam masa beberapa hari.

http://tinyurl.com/hotebay

Di dalam DVD video lubuk duit ini, anda akan didedahkan bagaimana untuk membina idea dan menggunakan idea tersebut untuk mencipta produk bagi jualan di eBay.

Pendedahan ini bukan dari cedok dari mana-mana forum atau platform perbincangan kerana ramai yang sedia maklum, saudara Noorizam Shah memang mempunyai banyak pengalaman di dalam bisnes di eBay.

Maklumat lanjut mengenai bagaimana membina idea yang hebat, sila layari link ini:

http://tinyurl.com/hotebay

Jumpa lagi,

adi azli suhaimi

Friday, 23 March 2012

Seminar WordPress : Produk Baru Dari Akademi Denaihati


Assalamualaikum dan salam satu dunia, kini Denaihati mengorak satu lagi langkah baru dalam dalam industri blogging dengan memperkenalkan Akademi Denaihati. Di akademi ini kami menyediakan pelbagai kursus, seminar dan latihan untuk menjadikan blogging sebagai kerjaya yang mampu memberi pendapatan lumayan di samping mempromosikan bekerja di internet sebagai kerjaya yang bukan sekadar sambilan.
Untuk merealisasikan projek ini, pihak Denaihati.com memperkenalkan Seminar WordPress sebagai kursus awalan untuk mereka yang berminat menyertai Akademi Denaihati. Maklumat seminar ini adalah seperti berikut:
SEMINAR WORDPRESS AKADEMI DENAIHATI
TEMPATHotel Singgahsana, Petaling Jaya
TARIKH14 – 15 April 2012
MASA9 Pagi – 6 Petang
YURANRM 250 (Mendaftar sebelum 5 April 2012)
RM 350 (Mendaftar 6 April – 12 April 2012)
Peserta yang menyertai seminar ini akan menerima:
  • Asas pemasangan wordpress nak membina blog bermutu
  • Memahami cara pengendalian blog wordpress yang lebih efisien
  • Mengetahui cara integrasi blog dengan sosial media
  • Sebuah domain dan hosting selama setahun
  • Sebuah eBook “Blogging For Beginners”
  • Sebuah eBook perkongsian daripada Ariffshah bertajuk “SEO Untuk Semua”
  • Sertai Hi Tea Sepetang Bersama Blogger anjuran Denaihati
  • Customer support selama setahun pada waktu dan tarikh yang akan dinyatakan
  • Menyertai komuniti blogger di bawah kelolaan Denaihati Network Sdn Bhd
  • Ahli Akademi Denaihati dan mendapat diskaun untuk kursus dan seminar akan datang.
Tujuan utama seminar ini adalah untuk memberikan pendedahan tentang WordPress kepada mereka yang belum mengenali apa itu blogging, mereka yang sudah mempunyai blog dan ingin berhijrah ke WordPress atau mereka yang sudah mempunyai blog WordPress dan ingin mendalami WordPress.
Jika anda berminat untuk menyertai kami, anda boleh daftar dan buat pembayaran ke akaun berikut:
CIMB – 12360003070058 (Ultimate Brilliant Services and Trading)
Setelah selesai buat pembayaran, sila emailkan kepada kami butiran berikut ke akademi@denaihati.com
  • Nama
  • No Telefon
  • Email
  • Bukti pembayaran
  • 3 Nama pilihan domain
Anda boleh hadir ke seminar ini dengan kereta (RM 4 sahaja/entry untuk parking) atau melalui LRT dan berhenti di Stesen Taman Jaya. Hotel Singgahsana terletak 5 minit berjalan kaki dari Stesen LRT Taman Jaya. Di bawah adalah map untuk ke Hotel Singgahsana:
Ini merupakan event pertama seumpama ini di adakan oleh pihak Akademi Denaihati. Akademi Denaihati ingin pergi lebih jauh lagi dengan menghasilkan lebih ramai graduan yang boleh membina kerjayanya melalui internet. Adakah anda ingin bersama Denaihati.com?

Sunday, 18 March 2012

Al Quran Digital Terbaru


ADAKAH ANDA ADA MASALAH NAK BELAJAR BACA QURAN SEPERTI DI BAWAH?






Dulu masa kecik-kecik pandai la, tapi bila dah bekerja ni, dah kahwin, sibuk saja dengan urusan duniawi sampaikan baca quran dah tak pandai! Lidah dah jadi keras!


Nak belajar Quran, rasa malu! Almaklumlah umur dah lanjut. Nanti orang dapat tahu anda baru nak belajar macam budak tadika, heboh sekampung, setaman mahupun se-ofis!


Anda hantar anak anda belajar Quran, tapi anda sendiri tak pandai baca Quran. Selalu rasa "cuak" takut-takut anak anda menyuruh anda membaca Quran! Jangan anak pula mengajar ibu bapa! Tak boleh nak sorok muka!


Anda memang sudah INSAF! Anda tahu betapa pentingnya untuk membaca Quran! Agar bahagia di dunia, dan juga bahagia di akhirat. Anda memang ingin pandai membaca Quran.






Cari di internet, baca panduan-panduan mengaji secara online. Dah banyak kali study, tapi tak faham-faham, tak pandai-pandai!


Anda ingin belajar mengaji di Masjid, tapi masalah kekangan masa selalu menghalang anda? Al-maklumlah, sibuk cari rezeki di siang hari. Malam mahu berehat pula!


Nak belajar dari TV? Tapi tiada mentor! Mentor yang boleh perbetulkan bacaan anda yang sememangnya terdapat banyak kesalahan.




Wednesday, 15 February 2012

Just My Photo